Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Vlastnictví auta je v Číně na obrovském vzestupu, s více než dvaceti miliony novými řidiči, kteří vyráží každoročně na silnice. Životnímu prostředí to ale zrovna neprospívá.

Zatímco tamní vláda doufá, že omezení v parkování a zvyšující se poplatky pomohou vyřešit situaci, inženýři a návrháři hledají řešení v technologiích.

« REKLAMA »

Co kdyby existoval městský bus, který pojme více než tisíc pasažérů, aniž by zabíral místo na silnicích? Zní to jako sen z daleké budoucnosti? Naopak, je to řešení, které města jako například Peking seriózně zvažují. Tento „tažný autobus“ představili návrháři na International High-Tech Expo v Pekingu jako model pro lepší fungování hromadné dopravy ve městech.

chinaa

Autobus by se rozpínal přes dva silniční pruhy a pojal by až 1400 cestujících. Mohl by cestovat rychlostí až 65 kilometrů za hodinu a auta by projížděla pod ním. Co je ještě důležitější, projektanti plánují, že by autobus používal elektrický pohon a nahradil by 40 autobusů, což by vedlo ke snížení roční spotřeby paliva o 800 tun a emisí uhlíku až o 2500 tun, jak uvedl šéf-inženýr projektu, Song Youzhou. Navíc by takový způsob dopravy byl méně finančně náročný než budování metra, jelikož nevyžaduje kopání pod zemí.

Podívejte se sami, jak by měl model budoucnosti vypadat, v následujícím krátkém informačním videu.

Tento nápad, až velmi inovativní, ale není ničím novým. Dva architekti, Craig Hodgetts a Lester Walker, snili o podobném konceptu už v roce 1969 v rámci jejich plánu pro přestavbu New Yorku. Svůj projekt nazvali „Bos-Wash Landliner“ a plánovali, že by fungoval mezi Washingtonem a Bostonem. Od té doby ale nápad na „tažný autobus“ zůstal pouze nápadem.

Song Youzhou poprvé představil svou verzi v roce 2010. Získala sice mezinárodní pozornost, ale nikdy se nerealizovala. Tehdy Peking prohlásil, že plánuje vystavět přibližně pět mil kolejí do konce roku. Tři roky poté ale spousta lidí doznala, že k vystavování kolejí nedojde.

Tentokrát Pekingská firma Transit Explore Bus pracuje na stavbě modelu v životní velikosti, který plánují testovat v červenci nebo srpnu. Pokud bude úspěšný, může tento projekt ulehčit problém Číny v silniční přepravě, ačkoliv by stále zemi trvalo několik let, než by snížila stupeň znečištění ovzduší. Nová technologie ale může 1,4 miliardy čínských občanů naučit změnit své chování. To obsahuje jejich postoje ke znečišťování ovzduší a vlastnictví auta.

Zdroj: Business Insider

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »