Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Fazole, hrách, zelený hrášek a čočka zvyšují pocit sytosti. Stačí zařadit je do diety a pomůže vám to snížit trochu váhu, aniž byste pak znovu nabrali shozené kilogramy, píše italský deník Corriere della Sera. Uvádí se to v kanadské studii publikované v American Journal of Clinical Nutrition, podle níž konzumace 130 gramů luštěnin denně sníží váhu o 0,34 kilogramu denně.

Výzkum nemocnice svatého Michala v Torontu je založen na předchozí analýze Centra pro výživu téže nemocnice, podle něhož ten, kdo často jí luštěniny, má větší pocit sytosti (o 31 procent), než ten, kdo dodržuje běžnou dietu. Konzumace luštěnin má rovněž tu výhodu, že snižuje „špatný“ cholesterol. „Bez ohledu na známý příznivý vliv na zdraví pojídá jen 13 procent Kanaďanů fazole a další luštěniny každý den a většina z nich sní méně než jednu porci,“ uvádí hlavní autor studie Russell de Souza.

« REKLAMA »

borlotti-628461_1920

Vědci analyzovali výsledky 21 klinických experimentů na 940 dospělých mužích a ženách. Všichni zaznamenali pokles hmotnosti při tom, že jedli denně jednu porci (v průměru 340 gramů) luštěnin, aniž by museli vynakládat zvláštní úsilí k tomu, aby se vystříhali jiných potravin. Podle Russella de Souzy je 90 procent pokusů o zhubnutí neúspěšných a končí návratem k původní váze, často z důvodu pocitu hladu a nezadržitelné touhy po jídle. Denní porce luštěnin by tak mohla být dobrým řešením, pokud je pravda, že o třetinu snižuje chuť k jídlu.

„Přestože je pokles váhy omezený, náš výzkum ukazuje, že pouhým zařazením luštěnin do diety lze zhubnout, a co je mnohem důležitější, nenabrat zpět shozené kilogramy,“ vysvětluje Souza.

Studie také ukázala, že jedna porce luštěnin denně snižuje špatný cholesterol (LDL), a tedy snižuje riziko vzniku srdečně cévních onemocnění. Letošní rok vyhlásila OSN za rok luštěnin. Jsou to cenné potraviny, protože mají nízký glykemický index a mohou zcela nebo částečně nahradit živočišné proteiny a „špatné“ tuky (saturované nebo transmastné kyseliny).

carob-7329_1920

„Trochu jsme zapomněli na to, co to jsou luštěniny,“ uvádí Andrea Ghiselli z Rady pro výzkum v zemědělství a analýzy zemědělské politiky (CREA) v Římě. „Jíme jich v průměru mnohem méně než jednu porci týdně a konzumuje je jen třetina dospělých. Ti, kdo je do svého jídelníčku zařazují, je většinou považují za pouhou přílohu. Nicméně luštěniny mohou být považovány za hlavní chod i za doplněk ostatních pokrmů. Mohou být konzumovány v nejrůznější podobě. Jednou z výhod luštěnin je, jak říká de Souza, jejich působení na pocit sytosti: proteiny a vláknina jsou dosti sytivé a mohou nahradit maso, které pojídáme až příliš často. Luštěniny však především mají mimořádně zajímavý metabolický účinek: mají nízký glykemický index a mohou jej snížit u celého pokrmu. Zejména však přispívají k tomu, co se nazývá second meal effect, což znamená nejen snížení glykemického indexu pokrmu, který je obsahuje, ale také vliv na následující jídlo: mají vliv na hmotnost a na omezení rizika vzniku cukrovky,“ zdůrazňuje.

Jestliže zvýšíme konzumaci luštěnin na tři porce týdně, a to tím, že je nejen připojíme k obvyklému pokrmu, ale že je pojídáme jako hlavní jídlo, můžeme pozorovat příznivé působení nejen na hmotnost (pokud to s ostatními potravinami nepřeháníme), ale také pokud jde o spotřebu vlákniny, snížení příjmu saturovaných tuků a soli a snížení hladiny špatného cholesterolu.

Řím 27. dubna (ČTK/Corriere della Sera)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »