Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

S přerodem zimy v jaro nás mohou přepadnout pocity malátnosti, fyzického a psychického vyčerpání a nechuti cokoliv dělat. Ve většině případů jde o jarní únavu. Jak se jí efektivně zbavit?

Jarní únava je důsledkem dlouhého zimního období, kdy naše tělo vlivem nižších venkovních teplot a nedostatkem slunečních paprsků strádalo. Na našem fyzickém stavu se podepisují také časté přechody z odlišných teplotních prostředí a fakt, že v zimním období jsou dny velmi krátké. Už ve čtyři hodiny se tedy můžeme cítit ospalí a zralí na ulehnutí ke spánku.

« REKLAMA »

Ačkoli letošní zima zrovna nepatřila mezi ty kruté a tuhé, sluníčka a dlouhých dní jsme si tak jako tak moc neužili. I letos se tedy mnoho lidí s příznaky jarní únavy potýká nebo bude potýkat.

Nedostatek vitamínů = nedostatek energie

Ne nadarmo se říká, že sluneční paprsky mají schopnost nabít lidské tělo. Díky slunečním paprskům naše tělo například lépe vstřebává vitamin D. Důležité je ale také dbát na pravidelné doplňování vitamínů A, C a B, tedy soustředit se na pravidelnou a vyváženou konzumaci ovoce a zeleniny. Už po několika kouscích můžete zaznamenat zlepšení vašeho stavu.

Pro správné fungování našeho organismu jsou důležité také stopové prvky, kterými jsou například selen, zinek, koenzym Q10 nebo lecitin. Pro to, abyste dosáhli optimálního množství těchto prvků, je dobré aspoň na chvíli věnovat pozornost pestrému a vyváženému stravování. V ideálním případě byste se měli vyváženě stravovat pořád, ale někdy se jednoduše nedá nic dělat.

únava 03

Určitě ale není dobré zatěžovat tělo s oslabenější imunitou ještě navíc konzumací nezdravých jídel obsahujících velké množství tuků a obtížně stravitelných prvků. Aspoň na jaře je tedy dobré se vyhnout fastfoodům.

Pro ozdravení našeho organismu můžeme podstoupit různé jednodenní detoxikační kúry. Doporučuje se například ovocný nebo zeleninový detox, kdy v průběhu jednoho dne konzumujeme jen ovoce a zeleninu s dostatečným množstvím vody. Díky tomu se z našeho těla odplaví toxiny, což ulehčí fungování celému organismu.

Detoxikovat tělo efektivně dokáže také pobyt v sauně. Saunování ovšem není pro každého, některým lidem pobyt v horkém a suchém prostředí vadí. Pokud jste ale fanoušky saunování, určitě si tuto proceduru v jarních měsících dopřejte.

únava 04

Velmi dobrým způsobem ozdravení organismu je otužování. Není třeba se ze dne na den začít sprchovat ledovou vodou, ale postupný přechod od teplé vody ke studené udělá s vaším tělem divy. Je jen na vás, zda si každý den dopřejete otužující sprchu nebo se pro začátek budete otírat studeným ručníkem.

Doplňky stravy jako poslední záchrana

K dennímu stravování si můžete přilepšit ještě dobře zvolenými doplňky. Vhodná je například Echinacea, která sice co do chuti příliš nevyniká, ale výborně tonizuje tělo. Nic nezkazíte také zařazením klasických tabletek s vitamínem C nebo třeba s pravidelným užíváním doplňků s vitamínem B.

Na jarní únavu a psychické vyčerpání pomáhá také aktivní odpočinek. Je dobré chodit na výlety a procházky, snažit se relaxovat a vyvarovat se přepínání organismu. Aktivní pohyb vás přivede na jiné myšlenky, vyčistí vám hlavu a odplaví stres. Díky pohybu se vám také může začít vyplavovat více hormonu serotoninu, který, jak známo, navozuje pocity štěstí.

únava 05

Důležitý je také dostatek spánku, přičemž optimální doba spánku zejména v jarním období by měla být alespoň sedm hodin. Budete-li spát méně než po dobu sedm hodin, nedopřejete svému tělu dostatečnou regeneraci a vzniklé nedostatky velmi záhy pocítíte.

Pokud pociťujete únavu, měli byste si kontrolovat váš denní příjem tekutin, který by měl dosahovat dvou až tří litrů. Mnoho lidí dostatečný pitný režim zanedbává, což se následně projevuje na jejich zdravotním stavu. Dbejte tedy na to, abyste každý den alespoň dva litry tekutin svému tělu poskytli, ať již pitím džusů, čajů, minerálních vod nebo třeba polévek.

Nepodceňujte pocit únavy

Jakkoli se vám může zdát pocit únavy běžný, není dobré jej podceňovat. Jakmile budete navyšovat spánkový deficit a nedopřejete svému tělu oddych a relax, koledujete si o průšvih. Veškeré zdravotní kopance, které našemu tělu uštědříme, se nám dříve či později vrátí formou neočekávaných zdravotních komplikací. A řeč není jen o přecházení nemocí.

Foto: Pexels, Pixabay

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »