Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Tloustnutí hrozí i lidem, kteří hodně sportují. Pokud nemají ve stravě dost bílkovin a jedí nepravidelně, přibývá jim v těle tuk, řekl dnes člen Fóra zdravé výživy Pavel Suchánek. Jde o tzv. skrytou obezitu, na váze se neprojeví. V těle přibývá tuk a ubývá svalů. Problém se zjišťuje například u dětí, které ve sportovních klubech intenzivně trénují. Při sportování je proto vždy nutno tělu spotřebované bílkoviny vrátit, upozornil odborník.

 

„Při sledování tělesného složení ve sportovních klubech jsme narazili na opakovaný problém, že je u nás poměrně velká skupina aktivních dětí, které trénují třikrát, čtyřikrát týdně, mají sportovní aktivity i o víkendu, a přesto mají vysoké procento tělesného tuku,“ řekl.

pralines-569096_1920

Jde o děti od osmi let věku a starší, u nichž kvalitu stravy by měli hlídat rodiče. Pokud strava neodpovídá potřebám těchto sportujících dětí, vyčerpají se jim zásoby vápníku, který je nutný k tomu, aby se sval smrštil. Vzniká skrytá osteoporóza. „A protože každá pohybová aktivita spotřebovává jako zdroj energie i bílkoviny, ne všichni rodiče, a trenéři už vůbec ne, dohlížejí na to, aby se bílkoviny do organismu vracely,“ popsal problém Suchánek.

belly-2354_1920

Když dítě cvičí několikrát za týden a bílkoviny se do těla nevrátí, klesá jeho bazální metabolismus s tím, jak klesá jeho aktivní svalová hmota. „Na hmotnosti se nic neděje, ale děje se z hlediska výkonnosti a únavy. Když potom se děti změří, tak paradoxně, i když trénují třeba čtyřikrát týdně, mají tělesného tuku kolem 25 až 30 procent,“ řekl.

Příčinou je to, že jídelníček dítěte neodpovídá jeho potřebám. Se sportujícími dětmi, které mají velký podíl tuku v těle, se odborníci setkávají například na mistrovstvích v aerobiku, na fotbalových akademiích, je to i častý problém hokejistů.

berliner-17811_1920

Donedávna se sledovalo při hubnutí jen množství jídla a jeho kvalita. Velké klinické studie prokázaly, že záleží i na časování jídla během dne. Nutné je dodržovat pravidelnost, snídat, obědvat a večeřet zhruba ve stejném čase. „Pokud jedno jídlo vynecháme, stoupá hladina stresových hormonů, ty podporují ukládání tuku, protože chrání tělo před vyhladověním, člověk tloustne. Zpomalením metabolismu se navíc oslabuje imunita, člověk snáze onemocní a pomaleji se uzdravuje,“ shrnul Suchánek.

apple-17092_1920

Praha 26. listopadu (ČTK)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Komentáře obsahující útoky na třetí osoby, linky na externí zdroje (URL) a taky komentáře neobsahující názor k tématu článku nebudou publikovány. Děkujeme za pochopení a přejeme plodné diskuze.

« REKLAMA »